Метаполітичне відродження Європи (уривок)

П'єр Кребс

Пропонуємо уривок з книги чільного діячо німецької Нової Правиці, лідера ?Тулє-Семінар?у П?єра Кребса. Уривок з його книги «Європейське відродження» (Тюбінґен, 1982) посприяє кращій орієнтації у проблематиці метаполітики, культурної гегемонії та культурної війни.

Італійський марксист Антоніо Ґрамші був першим, хто зрозумів, що держава не обмежена лише політичним апаратом. Він встановив, що політичний апарат існує паралельно з так званим громадянським апаратом. Іншими словами, кожен політичний апарат зміцнюється через громадський консенсус, психологічну підтримку мас. Ця психологічна підтримка прямо виявляє себе через консенсус на рівні культури, світогляду і етосу. Взагалі існування політичної влади залежить від культурної влади, поширеної у масах. На підставі цього аналізу Ґрамші зробив висновок, чому марксистам не вдалося взяти владу у буржуазних демократичних державах: вони не мали культурної влади. Неможливо здобути політичну владу, попередньо не здобувши контроль над культурною владою. Спочатку слід здобути згоду людей: їх ідеї, етос, мислення, система цінностей, мистецтво, освіта повинні бути змінені і працювати на революцію. Лише коли люди відчувають як самоочевидну необхідність потребу змінити існуючу політичну владу, відокремлену тепер від загального консенсусу, починається руйнування і повалення. Метаполітику можна розглядати як революційну війну, яка ведеться на рівні світогляду, мислення і культури.

Саме цей метаполітичний рівень є нашим відправним пунктом. Ми хочемо бути лабораторією думки. Відповідно наше завдання полягає у тому щоб протиставляти егалітарному етосу та егалітарній соціально-економічній думці світогляд, заснований на диференціації: це означає етичну і соціально-економічну систему, яка поважає право на відмінність. Ми хочемо творити систему цінностей і поглядів, необхідних для здобуття контролю над культурною владою.

Наша стратегія продиктована ні непередбачуваними обставинами дійсності, ні поверховими переворотами політичного життя. Нас цікавлять не політичні фракції, а ставлення до життя. Коментатори продовжують писати невідповідні статті, визначаючи нас як ?нових правих?, а також як ?ліваків?. Такі патетичні поняття залишають нас байдужими, нас не хвилюють ні праві, ні ліві. Нас цікавить лише базове відношення до життя, що мають люди. І всі ті, хто усвідомлює як Американську, так і Радянську загрозу, хто розуміє абсолютну необхідність культурного відродження Європи як провісника її політичного пробудження, хто відчуває вкоріненість у народі і долі, - є нашими друзями, незалежно від політичних та ідеологічних поглядів. Те, що є мотивом для нас, те за що ми боремось, не може поміститися у межах діяльності політичної партії, але ? і ми наполягаємо на цьому пункті ? виключно у межах метаполітичної структури, виключно метаполітичного проекту. Програма, яка намагається ще раз дати нам відчути нашу ідентичність через пробудження пам?яті про наше майбутнє, яким воно було. Ми намагаємось готувати таким чином ґрунт для того, що приходить.

Ми визначили нашу програму як тотальне відродження Європи. МИ встановили також стратегію для здійснення цього проекту ? це метаполітика і культурна війна. Ми повинні ще розглянути базу і матеріальну структуру, у межах якої може бути виконана ця програма: ?Тулє-Семінар?, Нова Школа Європейської культури.

(?)

Трагедія сучасного світу ? це трагедія невірності: втрата коренів кожною культурою, відчуження від нашої істинної природи, атомізація людини, вирівнювання цінностей, одноманітність життя. Критична і вичерпна битва з сучасним знанням ? від філософії до етології, від антропології до соціології, від природничих наук до історії і теорії освіти ? якщо провадиться з відповідною інтелектуальною суворістю і міцною емпіричною методологією, може лише зробити внесок у пролиття світла на загальну плутанину світу. Такими фундаментальними уявленнями переймається ?Тулє-Семінар?. Він відкритий до інтелектуального і духовного життя нашого часу, але критичний до усіх ідеологічних догм, його дослідження засновані на почутті приналежності до європейської культури. ?Тулє-Семінар? займається поясненням головних питань у серці руху ідей, переглядом ключових культурних концепцій і відкриттям нових альтернатив основним проблемам століття. ?Тулє-Семінар? проголошує Європейську Європу, яка повинна пізнати свою ідентичність і свою долю.

переклад з німецької Андрія Холявки, МЛ ?Бриколяж?

за матеріялами: Pierre Krebs. Die europaeische Widergeburt (Grabert, Tuebingen, 1982) 82-86, 89