Л. Домащенко
Україна, будуючи власну зовнішню політику, вихо-
дить, насамперед, зі своїх національних інтересів та
аналізу власного геополітичного положення. З огляду на
її ресурсний, інтелектуальний і промисловий потенціал
Україна є значною європейською країною, а як стратегіч-
ний транзитний маршрут енергоносіїв має шанс стати
важливою ланкою економічної безпеки Європи. Тому
цілком обґрунтованою виглядає стратегічна перспектива
включення її в усі структури Європейського Союзу.
Відтак євроінтеграційні прагнення України вимага-
ють пошуку нею автентичних цим прагненням шляхів
реалізації своїх геополітичних інтересів у Причорномо-
р'ї та Прикаспії, виваженого підходу до здійснення своєї
геостратегії у південно–східному напрямі загалом. Тому
логічним буде звернення до концепцій чорноморської
орієнтації України, які мали місце у вітчизняній політич-
ній думці початку ХХ століття і першість серед яких на-
лежить концепції М. Грушевському, який, власне і ввів у
обіг сам термін "чорноморська орієнтація України".
Окремі її положення висвітлені у працях багатьох су-
часних вітчизняних дослідників (С. Василенко, Ю. Ле-
венець, В. Масненко, В. Потульницький, П. Радько,
В. Сергійчук та ін.). В цій же статті увага буде зосере-
джена на особливостях аргументів, що їх М. Грушевсь-
кий наводить на користь важливості чорноморської орі-
єнтації для незалежної української держави.
Чорноморська орієнтація України, зазначає М. Гру-
шевський, викликана до життя процесом освоєння Пів-
денної України слов'янською в нинішнім вигляді україн-
ською людністю, що тягнувся протягом тисячоліть і до
цього часу не закінчився. В культурно–історичному аспе-
кті цей процес існував як боротьба степу і морського по-
бережжя. Хронологічно його можна поділити на такі пе-
ріоди: часи палеонтологічні до зустрічі місцевого життя з
історичним народом Середземного моря і Малої Азії;
період античний від цієї зустрічі та зв'язків постійних фа-
кторій і до початку візантійської доби; часи панування
кочівницьких орд в Степах і на Кримському півострові та
Побережу Візантії; козацька доба від кінця XVI і до кінця
XVIII століття; доба нового заселення, що починається з
ліквідації Запоріжжя і Кримської Орди. "З становища
українського історика незвичайно важко висвітлити, як в
сих періодах в залежності від більше й менше сприятли-
вих кон'юнктур різними способами укладається значення
Степу і Моря в історії українського життя" [1].
Початком південно–східної колонізації українського
народу, на думку М. Грушевського, слід вважати IV сто-
ліття, ознаменоване "великою слов'янською міграцією",
яка не лише призвела до остаточної диференціації
слов'янства – ослаблення територіального зв'язку, при-
стосування слов'янських племен до нових і відмінних
обставин життя, проживання і змішування з чужерод-
цями, а й заклала основи нинішнього розміщення на-
родностей Східної Європи й, більш того, дала поштовх
для починання історичного життя українських племен.
"До цього часу ми можемо вести мову українські пле-
мена лише як про частину слов'янської групи племен, а
їх еволюцію можемо вивчати не в її розвитку, а за ре-
зультатами, до яких вони дійшли в момент остаточного
відокремлення окремих слов'янських груп" [2].
Зважаючи на це та приймаючи до уваги положення
Української Руси на сучасній мапі Слов'янщини потріб-
© Л.М. Домащенко, 2008
ФІЛОСОФІЯ. ПОЛІТОЛОГІЯ. 89-90/2008 ~ 61 ~
но, зазначає М. Грушевський, помістити наших предків
в південно–східній частині праслов'янської території.
"Значить, коли ми правильно означили територію сло-
в'янської правітчини, то на оселі племен східно–
полудневої, української групи припадає східно–
полуднева частина того праслов'янського осідку, а саме
– порічє середнього Дніпра. Як ціла словянська колоні-
зація ішла в напрямі на захід, полудневий захід і полу-
день, так і українське розселення мало йти в тих же
напрямах, – на захід і полудень" [3]. Інакше кажучи,
південно–східна, українська група племен вже тоді, пе-
ред розселенням, могла займати північну і північно–
східну частину своєї пізнішої території, розповсюдив-
шись потім лише на південь і захід.
При цьому рух на південь, як слідує з міркувань М.
Грушевського, був не лише первинним по відношенню
до руху на захід, а й вирішальним для формування
українського народу як самостійної одиниці, що має
свою неповторну і окремішню історію. Останнє зумов-
лено тим, що рух на південь східнослов'янських племен
мав своїм наслідком вирізнення в структурі цих племен
південно–східної групи, яка у візантійських джерелах VI
століття позначена терміном "Анти" і протиставлена
терміну "Слов'яни". При цьому, як свідчать знову ж таки
ці джерела, Анти і Слов'яни то воюють між собою, то
ведуть цілком протилежну політику щодо Аварів і Візан-
тії. Всі ці факти, резюмує М. Грушевський, вказують на
осібність цих двох груп і неможливість зведення різниці
між ними до того, що Слов'яни "сиділи по сей бік Дніп-
ра", а Анти "по той". На думку М. Грушевського, поділ
на Слов'ян і Антів відповідав двом різним етнографіч-
ним слов'янським віткам. "Анти" можуть відповідати
тільки східній групі, але й то з певним обмеженням: ми
не знаємо як далеко сягало ім'я Антів на північ; теоре-
тично беручи воно могло обіймати всі східнослов'янські
племена, але в наших звістках стрічаємо се ім'я тільки в
подіях і комбінаціях, які дотикаються самої лише полу-
дневої, чорноморської колонізації східнослов'янської
галузі" [4]. Інакше кажучи, ім'я антів могло обіймати ці-
лий східний відділ слов'янства, але з огляду на той ма-
теріал, що знаходиться у розпорядженні дослідника, це
ім'я належить тільки до південної частини цього відділу,
до східно–південних слов'янських племен [5].
Відтак, робить висновок М. Грушевський, Анти – це
південна частина східної вітки слов'ян, тобто представ-
ники тих племен, які утворили етнографічну цілісність,
відому нині як українська. Про це, пише вчений, свід-
чить і те, що Анти виступають на території, де пізніше
бачимо Русинів і де й тоді, в VI столітті не міг сидіти
ніякий інший слов'янський народ, – на краю між Дніст-
ром і Доном. І те, що Анти були східними сусідами Сло-
в'ян і відрізнялися від них як осібна етнографічна група,
що засвідчили їх наступники Руси і Болгари. І те, що, як
свідчить історія, анти, будучи союзниками Візантії, му-
сили воювати зі словенами, а отже трималися від них
"зосібна і ворожо". "… при тім цікаво, що коли історичні
джерела кидають знову світло на події по лівім боці
Дунаю – в Х в., – бачимо, що антська держава – Київсь-
ка Русь – перейняла політику антів VI–VII в. і тримаєть-
ся з Візантією проти потомків словенів – Болгарської
держави; так було від Олега і до Ярослава" [6]. Півден-
но–східна приналежність антів, а отже і українців, за-
свідчується і тим, що антська колонізація цілком відпо-
відає тому, що можна виснувати про правітчину нашого
народу і напрям його колонізації, беручи до уваги той
встановлений факт, що напрями слов'янської колоніза-
ції у цілому відповідали початковому розміщенню сло-
в'янських племен на їх правітчині, а теперішнє розмі-
щення слов'янських народів відповідає їх угрупуванню
на правітчнині. Так що українська колонізація степової
смуги від Донця до Дністра, і сусідніх частин Бессарабії,
яка розпочалася у XVIII столітті запорожцями і продов-
жувалася протягом більшої половини XIX біглими селя-
нами–кріпаками, лише оволоділа старою територією,
що була зайнята Антами в перші століття слов'янської
колонізації і потім втрачена з часів загарбницьких рухів
тюркських орд. "Се все, кажу, робить можна сказати –
певним, що в Антах маємо предків українських племен"
[7]. Це означає, що українське населення на більшій
частині своєї нинішньої території, південну границю
якої, до речі утворюють береги Чорного і Азовського
морів, є правічним в тому смислі, що воно, а точніше
південна група східнослов'янських племен, від якої ве-
де своє походження сучасна українська народність,
поселяється на цій території ще в епоху великого сло-
в'янського розселення [8].
Великий рух антських племен мав епохальне значен-
ня для подальшої долі українських племен. Саме "полу-
дневе розселення", за якого Анти "з розгону доскочили
до моря ", вважає М. Грушевський, дало початок так зва-
ній Чорноморсько–дунайській добі, що відіграла дуже
важливу роль в соціальній і культурній еволюції україн-
ського народу. Ця роль, на думку М. Грушевського, поля-
гала у тому, що ведене стихійним потягом до моря, до
сонця, до теплішого підсоння, до буйнішого життя, антсь-
ке розселення викотилося з лісового поясу в райони сте-
пові і передстепові і досягло крайньої мети своїх змагань
– Чорного і Азовського моря. Тим самим українські пле-
мена в момент антського розселення отримують ту тери-
торію, яку доля судила їм як "їх історичний верстат". "Дві
великі творчі сили в житті кожного народу – народність і
територія стрілися саме на порозі історичного життя на-
шого народу і утворили першу підставу дальшого розвою
його" [9]. Від цього часу, пише М. Грушевський, історія
цієї території та історія майбутньої українською людності
нерозривно пов'язуються між собою "і починається про-
цес національного формування – перетворювання люд-
ності в національну спільноту на її національній території
під впливами обставин, даних сею територією" [10]. Опа-
нування цією територією стає історичним завданням
українського народу, яке, зазначає М. Грушевський, він
не розв'язав до цього часу.
У загальному вигляді отримана антськими племе-
нами територія може бути охарактеризована як "битий
шлях" з Передньої і Центральної Азії до Європи – на
Балкани і Дунай. Чорноморські степи, пише М. Грушев-
ський, від непам'ятних часів служили битим шляхом з
Подунав'я, з Середньої Азії, з Балканських країв до
Туркестану, Середньої Азії і звідти до Індії, через Афга-
ністан, і до Китаю [11]. Азовсько–каспійські степи від-
кривали українському Чорномор'ю дорогу через "Залізні
ворота", теперішній Дербент і Дагестан, до Персії, Пер-
ської затоки й Індійського океану. Археологічний мате-
ріал, продовжує вчений, не полишає нам сумнівів щодо
старих тісних зв'язків між Подунав'ям і Кавказом, Чор-
номор'я з Туркестаном і північною Персією. Саме цими
зв'язками, на думку М. Грушевського, і можна пояснити
перехід в українські степи типів середньо–азійських, з
одного боку, – глибокої Середньої Азії, яка вже стояла в
сфері політичних і культурних впливів Китаю, а з іншого
– різних предметів з побережжя Індійського океану [12].
Та й грандіозна будова Київської держави теж три-
малася на чорноморській економічній базі. Коли ж ця
база, що їй Київщина завдячувала своїми блиском і
славою – панування над чорноморською комунікацією,
торгівлею і транзитом – ослабла, київська будова впа-
ла, а українська спільнота з ролі провідної була пере-
ведена на роль залежну. На думку М. Грушевського,
причиною цього було надмірне захоплення київських
керманичів своєю північною експансією, своїм київсь-
ким імперіалізмом, навіяним варязькими дружинами, та
недооцінка ними завдання зміцнення своїх південних
~ 62 ~ В І С Н И К Київського національного університету імені Тараса Шевченка
позицій. "Конкуренція з Новгородом, боротьба за дніп-
рово–балтійську дорогу, заволоділа уявою провідних
київських кругів, і за сими інтересами вони занедбали
забезпечення полудневих доріг, зв'язків __________з чорноморсь-
кими, азовськими й дунайськими українськими колонія-
ми, далеко важнішими для економічного і культурного
розвитку українського Подніпров'я, ніж тріумфи над
Новгородом, Полоцьком, Смоленськом" [13]. За цими
успіхами, зауважує М. Грушевський, безперечно блис-
кучими, але мало есенціональними для київського жит-
тя, було занедбано багато чого, що можна було зроби-
ти для поборення степової навали, яка руйнувала чор-
номорське розселення. До того ж втрата київською бу-
дівлею свого чорноморського фундаменту обернулася
культурною поразкою українського народу. Київська
культура, святкуючи великі тріумфи і розтікаючись по
великим просторам північної і східної Європи вслід за
тими прибутками, що їх приносила імперіалістична екс-
пансія на півночі, тікала з рук українського елементу.
"Зоставляла його самого тільки з бідним фрагментом її,
і кінець кінцем власне право українського народу до сеї
культури було заперечене і його претензії до його вла-
сного діла були признані неоправданими і дикими!" [14].
Ігнорування чорноморської орієнтації, згідно з М. Гру-
шевським, стало причиною того, що київська культура із
загального культурно–історичного погляду лишилася
блискучою плямою на понурому східноєвропейському
краєвиді, а з огляду на історичний розвиток української
нації "зіставила по собі гірке похмілля, від котрого ще й
нині тріщать козацькі голови" [15].
Втрата українським народом південно–східного під-
ґрунтя своєї культурної творчості поставила на порядок
денний завдання засвоєння нових культурних взірців,
які були перейняті із Заходу. "Так, безумовно, було вже
у IX–X ст., далі в ХІІ–ХІІІ, коли коштом спустошеного
Переяславського князівства, південних чернігівських
земель і всієї південно–східної частини Київської землі
виростає і посилюється Галицько–Волинська держава,
піднімається Побужжя (Західний Буг), Галицьке пониззя
(Прут і Дністер), розвивається, судячи з усього, карпат-
ська колонізація" [16]. По мірі того, пише М. Грушевсь-
кий, як у XII–XIII століттях слабшали культурні і торго-
вельні чорноморські відносини – з Балканськими края-
ми, Візантією, Малою Азією, все більшого значення
набирали відносини із західними, передусім німецькими
землями. А занепад Києва і перенесення центру тяжін-
ня до Галицько–волинської держави означав повну пе-
ревагу західних впливів над тією комбінацією впливів
візантійських і загалом східних, що переважала в період
формування Київської держави і була привнесена до
останньої, як слідує з міркувань М. Грушевського, зво-
ротною південно–східною колонізацією. Тому, "коли
українську культуру й мистецтво епохи перед–київської
можна назвати східними – бо переважають в них східні
елементи, а культуру й мистецтво київської візантійсь-
кими, – не в тім розумінні, що се було чисте запозичен-
ня, а в тім, що певна течія вибивалась особливо яскра-
во й надавала переважну закраску, – то культуру й ми-
стецтво XVII–XVIII вв., до самого кінця гетьманщини,
треба назвати західними" [17].
Отже, саме антське походження українського наро-
ду пояснює у М. Грушевського і факт його "найбільшої
орієнталізації", що обертається його здатністю до "вла-
сної творчості" у тих краях, які подібно до нього зазнали
на собі впливів східної культури і знаходяться у сфері
української чорноморської орієнтації. "Та східна спад-
щина, котра так глибоко залягла в нашім житті – пере-
роблена, перетравлена реактивами західного нашого
духу, але зовсім не витравлена, являється настільки
цінною складовою частиною української культури, укра-
їнського життя, що ми зовсім не маємо причини її цура-
тись, ослаблювати чи хоч би ігнорувати в планах нашо-
го будучого життя" [18].
Як бачимо, південно–східний вектор, згідно з
М. Грушевським, хронологічно є першим для України
порівняно із західним. Його згортання і спричиняє зна-
йомство із західними культурними взірцями, що фор-
мують основні прикмети українського характеру, а са-
ме: високий розвиток гідності, пошанування чужої гідно-
сті, любов до певних уставлених, зверхніх форм, "за-
конних речей", етикету і добрих манер, любов'ю до чис-
тоти, порядку, красоти життя, прив'язанням до культур-
них і громадських вартостей. Ці всі прикмети, наголо-
шує М. Грушевський, роблять Українця дуже близьким
по духу, по характеру до західноєвропейської стихії –
де в чому до германської з її солідністю, діловитістю,
любов'ю до комфорту, порядку, чистоти, достатності, до
рівноваги і стоїцизму; де в чому – до романської з її
потягом до форми, елегантності, бажанням в нести в
усе красоту, освітити нею усяку сферу життя. Отже,
західний вектор значущий для українців тим, що забез-
печив їх духовну спорідненість із західноєвропейським
життям шляхом формування в українців відповідних
характерологічних особливостей. "Український народ
належить до західноєвропейського, чи коротше сказати
– просто таки європейського кругу не силою історичних
зв'язків, які протягом століть зв'язали українське життя з
західним, а й самим складом народного характеру" [19].
Південно–східний же вектор важливий для українців
тим, що зробив їх найбільш багатим східними, орієнта-
льними впливами народом західної культури. Ми, за-
значає М. Грушевський, являємось одним з найбільш
орієнталізованих західних народів – подібно як Болга-
ри, Серби, Іспанці, – і ми повинні не забивати, а розви-
вати те корисне і цінне, що дала нам ся орієнтальна
стихія. Остання, продовжує вчений, не тільки збагатила
нашу етнографію, нашу творчість, наше мистецтво, не
тільки влила різні цінні прикмети у нашу вдачу, в нашу
психіку, а й зробила легкими для нас зв'язки з нашими
сусідами, які зазнали подібних орієнтальних впливів,
створила ґрунт для спільного порозуміння, для певної
моральної близькості з ними. Традиція свободомислен-
ня, що властива українцям з часів цієї доби, має, на
думку М. Грушевського, застерегти їх від того, щоб бути
простими учнями західного життя "нині і вовіки", від то-
го, щоб підганяти своє життя до якого–небудь західно-
європейського взірця. Українське життя, вважає М.
Грушевський, здавлене дотеперішньою неволею, на-
правлюване різними примусовими впливами і репреси-
вними заходами, повинно насамперед "знайти себе",
емансипуватися взагалі. Тобто з'ясувати свої завдання,
засоби і потреби, не поспішаючи замикатися в який–
небудь один круг зв'язків, відносин і впливів, а беручи
як можна ширше, "широко–отвертою рукою", все, що
може бути корисним для нього. "Не зв'язуючись ніякими
симпатіями чи антипатіями, ніякими упередженнями, по
французькому прислів'ю – "я беру своє добро скрізь, де
я його знаходжу", брати і в сфері старих зв'язків колиш-
ньої Російської держави, і нових зв'язків з Центральними
державами, і поза ним" [20]. Набагато важливіше, напо-
лягає М. Грушевський, розвинути своє індивідуально–
корисне з місцевих і власних задатків і засобів, аніж уло-
житися в уже готову чужу форму. А тому в сфері як духо-
вної, так і матеріальної культури, технічного навчання
українці мають брати скрізь те, що може здатися корис-
ним. Неважко помітити, що це завдання, сформульоване
М. Грушевським для незалежної України, перегукується з
можливістю Антів черпати обома руками із різних куль-
турних джерел, вивчати "різні форми і варіанти", мати
доступ до "різних вір" і "різної правди".
З огляду на це завданням чорноморської орієнтації
незалежної України, на думку М. Грушевського, є ініці-
ФІЛОСОФІЯ. ПОЛІТОЛОГІЯ. 89-90/2008 ~ 63 ~
ювання нею економічного і культурного співробітництва
народів Чорного моря, результатом якого могло б стати
не лише створення сильної економічної бази, а й відно-
влення за допомогою сучасних технічних засобів старих
природних торговельних шляхів до Індії, Середньої Азії
й Китаю, до Перської затоки, Сирійського побережжя,
Аравії та Єгипту. Зважаючи на культурно–історичний
зміст чорноморської орієнтації – боротьба Степу і Моря
– здобуття Україною чорноморських земель означає її
вихід не лише до морських, а й до сухопутних комуніка-
цій світового значення.
При цьому "великі транзитні дороги на схід" мають
знаходитися в руках тих країв, через які вони прохо-
дять, щоб "наші люди", "чи інші місцеві" не були при цих
дорогах лише "носіями або мазчиками". Тобто чорно-
морська орієнтація України не передбачає здійснення
нею ані експансії, ані гегемонії чи панування у цьому
напрямі. Навпаки, вона є підставою для створення фе-
дерації країв, зв'язаних географічно, економічно і куль-
турно, але ні в якому разі не для "федерації поневолі".
"І як першу ступінь до такої федерації, продиктованої
географічною, економічною і культурною спільністю, я
вважаю економічне й культурне співробітництво наро-
дів Чорного моря" [21].
"Власна творчість" України на напрямі чорноморсь-
кої орієнтації, дозволить їй, на думку М. Грушевського,
"знайти себе" у спосіб розвитку і використання як того,
що дала їй орієнтальна стихія, так і своєї належності до
кола західноєвропейських народів за складом характе-
ру власного народу. Відповідно "знайти себе" Україна
може у ролі посередника між народами, які пройшли
крізь подібні до знайомих їй орієнтальних впливів, та
західноєвропейським життям, духовна спорідненість
українців з яким є безсумнівною.
Таким, чином, чорноморська орієнтація України не
суперечить її західній орієнтації, й не є простим допов-
ненням до останньої. Вона забезпечує Україні "власну
творчість" і "власне поле діяльності", дозволяє Україні
стати лідером "чорноморських країв", ініціатором відно-
влення "старих природних торговельних шляхів", що
вкупі із західними прикметами українського характеру
та з огляду на цікавість до цих шляхів з боку Заходу,
робить її надзвичайно цікавою і привабливою для
останнього. Крім того, чорноморська орієнтація, за ви-
сновком М. Грушевського, яка передбачає використан-
ня східної спадщини українців, не означає рух України у
фарватері російської стихії, а сама ця спадщина, вільна
від усілякого роду фінських і туранських домішок, не є
такою собі модифікацією російського євразійства. На-
впаки, будучи спрямованою виключно на створення
"кооперації народів Чорного моря", ця орієнтація позба-
вляє Росію права "особо благопріятствуємой" нації в
цьому регіоні, дозволяє Україні отримати право керува-
тися у своїх стосунках з нею виключно "добром україн-
ського народу", а не якимись там "інтересами спільної
революції, спільної культури, спільної вітчизни", і у ці-
лому надає можливість українській державі випроста-
тися, щоб потім "уложитись в найбільш вигідній позі".
Як бачимо чорноморська орієнтація України дозво-
ляє їй гідно виглядати як перед Заходом, так і перед
Росією, не дозволяючи їм обом "зірвати" свою держав-
ність, пропонуючи взаємовигідні проекти спільної спів-
праці та лишаючи за собою право на "власну твор-
чість", зокрема на утворення Чорноморсько–Балтійської
федерації у складі України, Білорусі та Литви. Адже
історично, як зазначалося вище, саме ця орієнтація, за
висновком М. Грушевського, – рух на південь східно-
слов'янських племен – призвела свого часу до виріз-
нення в структурі цих племен південно–східної групи,
Антів – предків українського народу. Тому згортання
південно–східного вектора загрожує Україні забуттям
свого власного історичного завдання, яке з часів Антів
полягає в опануванні "чорноморською комунікацією,
торгівлею, транзитом", що поєднує Азію і Європу.
Таким чином основні положення концепції М. Гру-
шевського __________щодо чорноморської орієнтації України сфо-
рмульовані ним передусім як висновки із ґрунтовного
історичного дослідження як особливостей східносло-
в'янської колонізації загалом, так і специфіки та наслід-
ків для подальшої історії України антського розселення
зокрема. Це говорить про переважно історичне обґрун-
тування М. Грушевським важливості чорноморської
орієнтації для незалежної української держави.
1. Грушевський М. Степ і Море в історії України // Український істо-
рик. – 1991–1992. – № 3–4. – Т. 28–29. – С. 59. 2. Грушевский М.С.
Очерк истории украинского народа / Сост. ист.–биогр. очерка Ф.П. Шев-
ченко, В.А. Смолия. – 2–е изд. – К., 1991. – С. 16. 3. Грушевський М.С.
Історія України–Руси : в 11 т., 12 кн. / Редкол. П.С. Сохань (голова) та ін.
– К., 1991. – Т. 1. – С. 81. 4. Там само. – С. 176. 5. Грушевський М.С.
Анти // Грушевський М.С. Твори : у 50 т. Т. 6: Серія "Історичні студії та
розвідки (1895–1900)". – Львів: Світ, 2004. – С. 457. 6. Там само.
– С. 464. 7. Грушевський М.С. Історія України–Руси. – К., 1991. – Т. 1.
– С. 177. 8. Грушевский М.С. Очерк истории украинского народа. – С. 8.
9. Грушевський М.С. Історія України–Руси. – Т. 1. – С.8. 10. Грушевсь-
кий М. Історія української літератури : в 6 т., 9 кн. / Упоряд. В.В. Яременко.
– К., 1993. – Т. 1. – С. 86. 11. Грушевський М. Хто такі українці і чого вони
хочуть. – К., 1991. – С. 144. 12. Там само. – С. 145. 13. Грушевський М.
Історія української літератури. – Т. 1. – С. 101. 14. Там само. – С. 102.
15. Там само. 16. Грушевський М.С. Україна і українство // Грушевсь-
кий М.С. Твори : у 50 т. Т. 3: Серія: "Суспільно–політичні твори (1907 –
березень 1917)". – Львів: Світ, 2005. – С. 138. 17. Грушевський М. Хто такі
українці і чого вони хочуть. – С.143. 18. Там само – С. 150. 19. Там само –
С. 147. 20. Там само. – С. 149. 21. Там само. – С. 151.
Н а д і й ш л а д о р е д к о л__